WEKO3
アイテム
異なる集団間での項目反応理論パラメータ ――数学プレースメントテスト成績の大学間比較の一例――
https://it-hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/384
https://it-hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/38486a8827c-2e02-477d-8f03-7f3ac5e85f82
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-30 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 異なる集団間での項目反応理論パラメータ ――数学プレースメントテスト成績の大学間比較の一例―― | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Parameters for the Item Response Theory between Different Groups —— An Example of Comparison of the Mathematics Placement Tests between Two Universities —— | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | different groups | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | placement test | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | item response theory | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | classical test theory | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
廣瀬, 英雄
× 廣瀬, 英雄
× Hirose, Hideo
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | The item response theory (IRT) is often used in modern educational evaluation scene. However, if the two groups are different from each other, the estimated IRT parameters such as item difficulty parameters, discriminant parameters, and students’ ability parameters in each group may differ from each other. We have investigated this phenomenon using the two universities’ testing results (high school level mathematics placement tests). The universities are both specified to science and technology. The number of students in investigation in a university is 145, and 179 in another university. As a result, we have found that 1) the estimates for the item difficulty parameters show no clear differences between the two groups, 2) the estimates for the students’ ability parameters differ from each other if the two groups are different. To compare the difference of ability among groups, use of combined data is strongly required. | |||||||||||
書誌情報 |
広島工業大学紀要. 教育編 巻 15, p. 39-43, 発行日 2016-02 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 広島工業大学 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 13469983 | |||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA11599121 | |||||||||||
権利 | ||||||||||||
権利情報 | publisher | |||||||||||
フォーマット | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |